Земельний фонд (60,4 млн. га) характеризується високим рівнем освоєності. Основу земельних ресурсів становлять сільськогосподарські угіддя, що займають 41,5 млн га (68,8% фонду). У приватну власність передано 72,4% сільгоспугідь, в тому числі 80,9% ріллі для використання за цільовим призначенням — для сільськогосподарського виробництва.
Право на земельну частку (пай) отримали 6,9 млн осіб, з яких повноправними власниками з отриманням державних актів стали 6,7 млн громадян.
Тобто з 41,5 млн га земель сільськогосподарського призначення у приватній власності перебуває 31 млн, у державній — 10,5 млн га сільгоспугідь, а також майже всі ліси і води. Станом на 1 січня 2010 року загальна площа населених пунктів склала 7424 тис. га. Сьогодні ця територія ще дещо зросла, хоча основна динаміка розширення меж населених пунктів припала якраз на роки бурхливого будівництва — 2002-2010-е, коли за межами населених пунктів було ще багато нерозподілених між приватними особами земель сільськогосподарського призначення. Включення цих земель у межі села дозволяло швидко змінити цільове призначення земель, розділити їх і роздати фізичним особам для приватизації.
Площа забудованих земель за роки незалежності зросла дуже суттєво: з 566,6 тис. га, або 0,9%, у 1990 р. до 2550,4 тис. га, або 4,2% від усіх земель, у 2015-м. Приріст склав 1983,8 тис. га, або в 3,5 рази! При цьому чисельність населення України зменшилася приблизно на 8 млн осіб, або на 15%.
Про це пише в своїй статті для DT.UA Анатолій Ткачук, головний експерт групи "Децентралізація Реанімаційного пакету реформ". На думку автора, 10,5 млн га сільськогосподарських земель державної власності виглядають дуже ласим шматком для їх швидкого розподілу у приватну власність, тому кожен раз перед завершенням терміну дії мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення з'являються ініціативи почати "ринок землі" з продажу саме державних земель.
Органи місцевого самоврядування територіальних громад, що вже давно раздали у приватну власність землі в межах населених пунктів, вимагають передати залишки земель державної власності, розташовані за межами населених пунктів, в їх розпорядження, зазначає експерт.
"Наділення осіб земельними ділянками за рахунок земель державної та комунальної власності може здійснюватися виключно на основі розробленої містобудівної документації — схеми планування території або генерального плану. Зміна цільового призначення земельної ділянки, а також його поділ або консолідація повинні відбуватися також на основі містобудівної документації", - вважає Ткачук.