"Приблизно десь можу сказати, що на дорогу плануємо використати близько 200 мільйонів гривень. Це величезні кошти", - розповів міський голова Звягеля Микола Боровець на своїй прес-конференції місяць тому. (з 35 хв 08 сек - до 36 хв 13 сек на відео на сторінці міської ради в ютубі)
І справді, це великі кошти. Ніколи ще місто не витрачало на дороги таких коштів, як планує витратити під час війни цього року. Ба більше - це більше грошей, ніж місто витрачало на дороги за 5, а то й цілих 10 років до цього разом взятих. При цьому, зі слів міського голови, сказаних на тій же прес-конференції, окремо від цієї суми ще підуть суттєві кошти на інженерні роботи. Жахливий стан доріг і тротуарів міста з'явився шанс виправити.
Міський голова розраховує на підтримку місцевих депутатів при голосуванні бюджету, яке відбудеться вже в лютому. Як показують розмови в комісіях ради, підтримка ця буде, адже суперечки в депутатському корпусі йдуть не про доцільність витрат на дороги, а вже забігаючи наперед - про те, хто освоїть ці кошти. Одні депутати підіймають громадськість, щоб вплинути на те, кому підуть кошти, інші депутати вирішують, кому ці кошти підуть і ще інші депутати - претенденти на те, щоб ці кошти отримати. Хоча, можливо, це й не різні, а ті самі особи...
19 січня депутат Звягельської міської ради Олександр Поліщук записав відео на вулиці Гагаріна, де назвав ремонти доріг міста викиданням грошей на вітер. Депутат розповідає про те, що в жовтні 2022 року на вулиці Гагаріна було проведено ремонт за понад 1 мільйон гривень з міського бюджету.
"В мене питання до начальника управління житлово-комунального господарства Олега Годуна (примітка: Олег Годун - також депутат міської ради): чому ми знову платимо несумлінному підряднику кошти за неякісно виконані роботи?", - звертається політик. Депутат називає підрядника несумлінним (при цьому не називає його ім'я) та показує катастрофічні результати дороговартісного ремонту.
Вулиця Гагаріна - це яскравий приклад того, як міська влада проводить ремонти доріг. Вулицю ремонтують щонайменше три роки і щоразу з приходом зими асфальт сходить разом зі снігом. Ремонтують почергово дві місцеві компанії: "Новоград-Волинські шляхи" та "Укр-авто-дор". Ці ж компанії - єдині, в кого міська влада замовляє поточні ремонти доріг. При цьому використовує для цього підозрілу схему допорогових закупівель: ділить ділянки дороги на маленькі шматки, щоб без тендерів в ручному порядку розподіляти дороги між двома місцевими фірмами, не допустивши до ремонту можливих конкурентів.
В ефірі місцевого каналу влітку 2021 року тодішній Начальник управління житлово-комунального господарства Василь Осадчук підтвердив практику допорогових закупівель (до 50 тис грн). "До 50 тис з "Укр-дор-сервіс" у нас 13 договорів, з Новоград-Волинськими шляхами у нас 4 договори", - повідомив тоді начальник ЖКГ Осадчук. Тоді ж, влітку 2021-го, під час сесії міської ради мер міста промовився, що запрошував до себе керівників вище названих двох фірм, начальника управління ЖКГ та свого заступника по ЖКГ Якубова, щоб "домовитися" про підряди на ремонти доріг. Тоді депутати звинувачували начальника ЖКГ в наданні переваги одній з компаній. Зрештою, незабаром його зняли з посади.
Відповісти на питання: чому депутати міської ради втручаються у вибір підрядних організацій з ремонту доріг легко - достатньо подивитися на власників тих місцевих фірм, чиї інтереси вони відстоюють.
Засновником і керівником "Новоград-Волинських шляхів" є Віталій Табалюк. Одночасно він є депутатом міської ради від політичної партії "Європейська солідарність". "ЄС" перемогла на минулих місцевих виборах та має найбільше представництво у міській раді. Однак, конкурент у "шляхів" має ще більше впливу у владі і, відповідно, отримав ще більше багатомільйонних замовлень.
Власниками "Укр-дор-сервісу" є депутат Новоград-Волинської міської ради від "Нашого краю" Дмитро Рудницький та (ймовірно через дружину) депутат Житомирської обласної ради від "Нашого краю" Віктор Мельник (він же - керівник Городницького лісгоспу, який нещодавно поглинув Новоград-Волинський лісгосп).
А керівником фірми є ще один депутат Новоград-Волинської міської ради від "Нашого краю" Юрій Гнітецький. Важливо додати, що Дмитро Рудницький - не лише кінцевий бенефіціар "Укр-дор-сервісу" та депутат, він - Голова комісії міської ради з питань ЖКГ і саме ця комісія визначає, які дороги ремонтувати. Ба більше - заступником міського голови з питань ЖКГ є ще один представник "Нашого краю", що балотувався від цієї партії на вибори мера - Віталій Якубов.
Створений 4 роки тому "Укр-дор-сервіс" зі статутним капіталом лише в 50 тисяч гривень (чого не вистачило б навіть для купівлі одного грейдера) завдяки місцевим підрядам стала однією з найбільших дорожніх компаній Житомирщини. Так, портал "Наші гроші" порахував, що лише за перші три місяці після початку повномасштабної війни "Укр-дор-сервіс" заробив 50 мільйонів гривень, що є третім показником по всій області. І ці кошти - це лише замовлення на експлуатаційне утримання доріг. Тобто це без врахування капітальних ремонтів, а лише на утримання доріг в нормальному стані. В нормальному стані - без ям.
То ж в найближчі тижні у міській раді Звягеля буде гаряче: депутати вирішуватимуть, кому з них дістануться дорогі підряди. Містянам залишається як завжди сподіватися, що цього разу кошти підуть саме на дороги, а не по кишеням ділків.