Не в'їжджати на роликах, не фотографувати товар, платити у випадку пошкодження майна - сучасні супермаркети так і рясніють внутрішніми правилами, які не завжди зобов'язані виконувати споживачі. Ми вирішили розповісти, як закон захищає покупців в магазинах.
Відпили воду або відкусили булочку, не дійшовши до каси маркету. На думку юристів, це законно, і більшість магазинів нормально до цього ставляться. Відпивши води, ви фактично підписали договір купівлі-продажу з супермаркетом та зобов'язалися сплатити цей товар. Якщо адміністрація маркету побачила в цьому ваш «умисел» залишити відпиту пляшку на полиці, вам розкажуть про «відшкодування збитків, завданих майну юридичної особи». Однак ніяких штрафів це не має майте на увазі. Вам необхідно буде лише сплатити вартість їжі, яку ви почали вживати в стінах магазину.
Не хочете здавати свої речі в камеру зберігання. Ви не зобов'язані цього робити, адже у вашій сумці або рюкзаку можуть бути документи або цінні речі. Покупець повинен керуватися затвердженим Кабміном «Порядком провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів». У 21 пункті йдеться про те, що магазин повинен забезпечити доступ споживачів до торговельних об'єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, які продаються в цьому місці.
Магазин відмовляється брати відповідальність за вкрадені з камери речі покупця. У той момент, коли ви закрили свою річ в камері і забрали ключ з номером від неї, відповідальність за ваше майно лягає на магазин. Таким чином, ви уклали публічний «договір зберігання», передбачений ст. 936 і 937 Цивільного Кодексу України. А ст. 950 зобов'язує «зберігача» речей відповідати за їх збереження. Тому якщо у вас вкрали речі з комірки, відшкодовувати збитки повинен магазин.
Вам відмовилися давати здачу, посилаючись на відсутність «дрібних» грошей. Згідно 23 пункту «Порядку», касир зобов'язаний прийняти гроші за проданий товар без обмежень і мати безперебійне постачання до каси банкнот і монет для видачі здачі.
Випадково розбили пляшку вина. У більшості випадків вас проситимуть оплатити зіпсований товар і будуть не праві. Згідно 17 ст. Закону України «Про захист споживачів», покупець має право на вільний вибір товарів і послуг у зручний для нього час. Це норма Закону забороняє адміністрації магазину нав'язувати споживачеві зіпсовану або непотрібну йому продукцію. У свою чергу, магазин може подати на вас до суду за завдані збитки і доводити там, що до цього причетні саме ви.
Якщо співробітники магазину не дають вам його покинути і змушують через касу сплатити розбиту пляшку, ви можете викликати поліцію. Підприємцям заборонено вести будь-яку діяльність, яка по відношенню до клієнта є агресивною. Про це написано в 19 статті ЗУ «Про захист прав споживачів».
Тому оплатити товар, який ви пошкодили з необережності, вас може зобов'язати тільки рішення суду.
Магазин не хоче приймати назад зіпсований або неякісний товар. Ви маєте право заявити в поліцію про шахрайство. Ще є варіант звернутися в Державну службу України з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів. Але за словами адвокатів, великого результату від цього очікувати не варто. Якщо у вас є контакти продавця або виробника і чек з підтвердженням оплати товару, адвокати рекомендують звернутися з письмовою претензією і вказати в ній свої вимоги. Ви можете зажадати повернути ваші гроші за товар або обміняти товар на більш якісний. Якщо це не дасть результатів, можна звернутися з позовом до суду.
Якщо це якісний товар, але з якихось причин він вам не підійшов, протягом 14 днів у вас зобов'язані його прийняти назад. Це можливо в разі, якщо ви їм не користувалися і зберегли його товарний вигляд. Для цього вам знадобляться чек і паспорт.
Підозрілий охоронець хоче оглянути ваші речі або вимагає чек. Проводити особистий огляд чи огляд ваших речей має право тільки співробітник Нацполіціі, але ніяк не охоронець. Про це йдеться в ст. 264 КУ про адміністративні порушення. Ви також можете не показувати чек на прохання охоронця, так як він є вашою власністю. Вас можуть попросити затриматися до приїзду поліції.
На роликах, з морозивом або кави в руках. За словами юристів, такі таблички з «заборонами» варто сприймати як рекомендації. Згідно із законом, ніхто з представників маркету не має права не пустити вас в торговий зал.